الرجوع للأعلى


قائمة الأعضاء المشار إليهم

موضوع مغلق
 
أدوات الموضوع طريقة العرض
  رقم المشاركة: (1)  
قديم(ـة) 24-08-10, 09:16 PM

صورة To be الرمزية
 
To be
جامعي مميز

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Aug 2009
مـقـر السـكـن: بريدة
المــشــاركـات:1,739 [+]
تقييم العضوية: 77
قـوة الترشيـح: To be عضوٌ سيبزغ فجره قريبًا
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
First Year || Medical Education Block Booklet







First Year || Medical Education Block Booklet




بلوك المديو || السنة الأولى




تحية الإسلام نحييكم ، وفنجال قهوة وسكري القصيم وحبتين سمبوسة واجب الضيافة


كما تعلمون أن بلوك المديو أول بلوك سيمر عليكم !
وسيكون كمقدمة وتعريف لطريقة دراسة الطب في كلية الطب في جامعة القصيم !

تحدثنا عن هذا البلوك باختصار في الموضوع : ملتقى طلاب السنة الأولى ..

وهنا سنتعمق بالحديث أكثر ، وسنقوم بشرح وتفصيل البلوك بوكليت لهذا البلوك ( المديو ) لتسهل النظرة ويتضح الحديث

أغلب المعلومات التي اكتبها هنا تعتمد على فهم الموضوع الذي ذكرنا آنفاً
لذا أنصح بمن لم يقرأه أن يقرأه ، ومن قرأه أن يعيد قراءته مراراً وتكراراً ، وأجزم أن فهمك للموضوع وطرح أسئلتك واستفساراتك ،يتيح لك فرصة سهلة لتحقيق درجة عالية في هذا البلوك لأنه يعتمد على فهم طريقة دراسة الطب






~ أعزائي ~
ابتداءاً من عيد الفطر إن شاء الله ، وحتى 16 / 10 إلى اربع أسابيع كاملة من هذا التاريخ !
أنت مطالب بفهم ودراسة هذا البلوك ، وأخذ تصور كامل عنه ، وهنا سنبدأ هذه الخطة


في بداية كل بلوك ، لا بد أن يطرح في موقع الإي ليرننق ، بلوك بوكليت تتضمن خطة كاملة للبلوك والجدول الدراسي اليومي ، ( وكذلك اسماء الطلاب في السيمنارات ولكن لن يحدث ذلك في المديو ، لأن إلقاء السيمنارات سيكون اختياري من قبل الطلاب ) ومن ثم يبدأ طرح المحاضرات التي تأخذها في الموقع في وقتها .

في هذه الساحة كما ذكرنا ، ستقومون بإنشاء موضوع يخص البلوك ، ومن ثم تقومون بطرح تساؤلاتكم واستفساراتكم ، وكل ما يتعلق بأخبار البلوك ، وكذلك المحاضرات المتأخرة والسيمنارات .. إلخ .


بشرحنا البلوك بوكليت لبلوك المديو ، سنضع النقاط على الحروف ونختبر فهمكم للموضوع السابق !
بالإضافة إلى أخذ تصور بسيط حول هذا البلوك الجميل



لماذا الاستعجال في طرح بلوك بوكليت أول بلوك مع إن دوامنا في ( 16 / 10 ) ؟
لأنك تعرضت لكورس جميل في الإجازة الصيفية يشرح لك نظام الطب بكل وضوح وسهولة !
فلما التأخير

نتمنى أن يكون في مسابقتنا للأحداث خيرة !
ولأننا نؤمن أن فهمك أول بلوك ، يرسم لك مسيرة ثلاث سنين بلوكاتية





نرجو أن تضاعف جهدك في فهم هذه النقاط ، وطرح أسئلتك والمناقشة والاستفسار ..
نسأل الله لكم التوفيق والسداد ، ولا تنسونا من دعواتكم


قم بتحميل البلوك بوكليت لبلوك المديو ( نسخة دفعتنا ) والتي سنقوم بشرحها :



Here





Qassim University
College of Medicine
Phase 2
Year I
THE PROCESS OF LEARNING: CONCEPTS AND PRINCIPLES (Medical Education)

1430-1431
Block organizers (representing the Medical Education Unit):
Dr. Muhammad Ghaus Qureshi
Dr. Khadija Dandash
Dr. Nikhat Ahmed


Co-organizers:
Dr. Muhammad Nour-eldin Saleh
Dr. Abdullah Rahman



قبل أن نبدأ ، نحب أن ننوه أن البلوك بوكليت لهذا البلوك ولأي بلوك ، ممكن أن تتغير !
ولكن تبقى الأهداف والأساسيات ثابتة .



كما ترون ( غلاف ) البلوك بوكليت ، ويظهر عليها أسماء الدكاترة ( المنظمين ) لدى الشباب والبنات ، وكذلك المساعدين لهم .


يهم أن تعرف في كل بلوك من المنظم ؟
لأن الدكتور المنظم هو الذي يقوم بشؤون البلوك ، فلا يفصل خيط عن خيط إلا بإذنه !
كذلك توزيع المحاضرات على الدكاترة ومتابعة الجدول الدراسي ، وشؤون اختبار البلوك


لذا ،، توجيهات وتعاليم المنظم لأي بلوك ( مهمة جداً ) فيما يتعلق بالبلوك الذي يدرسه !


تعريف بسيط بالدكتور غوث قرشي /
من أفضل الدكاترة على مستوى الكلية ، وذو خبرة طويلة في مجال قيادة البلوكات ويملك موهبة شرح عالية ، تخصصه : Pathology = علم الأمراض .


شخصياً أستفدت من الدكتور غوث ، أكثر من بلوك المديو نفسه
وأتمنى أن تصلكم بحوثه والهاند آوت اللي يصلحها لبلوك المديو .








كما ترون هنا ، عنوان البلوك وترتيبه بين البلوكات ( الأول ) ، بالإضافة إلى رمزه ، ومدته بالتاريخ ( أربع أسابيع ) .
يتبع ذلك عدد الساعات ( 3 ) ، والمنظمين للبلوك ومساعديهم .
هناك خانة لم تعبأ وهي خانة الطلاب المنظمين وأظن أنهم يقصدون الـ ( Leaders)

في النهاية أسماء الدكاترة اللي ينظمون البلوك .





Values, Mission and Vision of Qassim College of Medicine:

VALUES:
· Team spirit and leadership
· High standards
· Professionalism
· Partnership
· Innovation, creativity and adaptability
· commitment to community
· Life-long learning.


MISSION: To prepare competent and compassionate physicians who are able to meet and respond to the changing health care needs and expectations of the community, through innovative medical education, research and health services collaborating with local and international partners.

VISION: To be a leading national and an internationally accredited and recognized college in innovative medical education.
This can be achieved by adopting a didactic strategy which stands on problem-based learning, Self-directed, student-centered, community-based and community-oriented education. Promoting faculty development in their career profession, education and research is the corner stone of the college program. Collaborating with national and international partners to achieve this mission is an important strategic pillar of the college.

قيم الكلية ورؤيتها ومهامها ، ستجد هذه العبارات معلقة على كل جدار وفي كل قاعة في الكلية ، وسيشرحون لكم هذه العبارات أيضاً في هذا البلوك







Rationale / Justification

الأولي

مقدمة للتعليم الطبي : مبادئ ومفاهيم

ملخص عربي ..


تتناول المجموعة التعليمية الأولي على مدى أربعة أسابيع من بداية التحاق الطالب بكلية الطب البشري إعداد وتمهيد وتشكيل و تنمية مفاهيم الطالب ومهاراته وقدراته بربطه بوسائل التعلم من خلال تحفيز الدافع الفطري لديه في الاكتشاف والمعرفة وحل المشاكل.


الهدف الرئيسي لهذه المجموعة التعليمية إعداد طالب يملك المقدرة على التعلم الذاتي وتطوير ملكاته في التعلم والتحصيل لمواكبة تدفق المعلومات والوفاء بمتطلبات التعلم النشط المستمر كأساس هام في البناء المستقبلي للطبيب الخريج في النظام المتوجه لخدمة المجتمع ومسايرة الحداثة في المجال الطبي.


أما وسائل تحقيق هذا الهدف فهي عديدة وتشمل:


1. التدرب على طريقة العواصف الذهنية في النقاش وأسلوب التعلم المبني على المشاكل
2. التدرب على التفاعل النشط مع الطلاب الآخرين
3. تعلم مهارات الاتصال والعمل من خلال مجموعة
4. اكتساب القدرة على تحديد الأولويات وصياغة الأهداف التعليمية وإنفاذ وسائل التحصيل والبحث المناسبة لتحقيق تلك الأهداف.
5. القدرة علي استيعاب تعريف
اقتباس
التعلم

والفرق بينه وبين التعليم في مراحل العمر المختلفة

6. إرشاد الطالب لمبادئ المصطلحات الطبية في العلوم الطبية الأساسية.


ويتم هذا من خلال:


1- المشاركة النشطة في جلسات حل المشاكل حيث يتم تحليل مشكلة مصاغة بعناية في مجموعات من حوالي عشر طلاب في وجود معلم يقوم بتوجيه وإدارة المجموعة, للوفاء بأهداف محددة ومتفق عليها
2- الندوات المفتوحة بين هيئة التدريس والطلاب
3- بعض المحاضرات الإرشادية
4- تطبيقات تدريبية على تناول مشاريع فردية للبحث والكتابة والمناقشة والعرض
5- التدرب على النقد الذاتي والتقويم المستمر للأداء



There is a growing tendency to use innovative methods of learning and teaching and to make students ‘learn to learn’. This became necessary partly because of the explosive growth of knowledge a student must possess before he is allowed to become a doctor, and partly because of the fact that there is a significant gap between ‘theory and practice’ so that many physicians were found unable to apply their knowledge to the patient's problems. Accordingly, medical educationists felt that instead of the teacher-centered approach to deliver facts to students, it was wiser to make them ‘learn to learn’ and to make them become self-directed, lifelong learners, so that in their practical life as physicians, they would be able to apply this knowledge to patient problems. Thus, the need for producing graduates who have the ability to effectively acquire, update, retrieve and apply their knowledge to patients became imperative. In addition, there was a consensus that theory and practice should be integrated as soon as a student entered medical school. Herein emerges the value of problem based learning as a cognitive method that not only makes students acquire the habit of self directed learning and problem solving abilities, but also helps integrate and understand all basic sciences disciplines in regards to the patient’s problem.
To promote the above skills at an early stage, early exposure to the acquisition and practice of inquiry, group interaction and efficient exchange of information should be made and practiced in proper educational environment.
This course aims to make students understand the rationale behind adopting the Problem-Based Learning curriculum with horizontal and vertical integration between all disciplines, which is not only community oriented , but at the same time also teaches them appropriate clinical and professional skills. It also aims to use several problem scenarios so that they actively go through the tutorial process so vital to Problem-Based Learning.
We hope that at the end of this block the students become convinced with the need for this innovative curriculum at Qassim College of Medicine.




General Objectives:

By the end of this course students are expected to:
1. Be aware of their responsibility in ‘learning to learn’ and become motivated and willing to be self-directed learners.
2. Understand the problem-based learning environment of the College (basic definitions and components of the adopted educational policy, learning through small groups, integrating basic & clinical sciences, making optimum utilization of the available instructional resources and critically appraising learning materials and methods).
3. Acquire the skills of mutual interactive communication in the class and the skills of seeking relevant information from different reference resources and learning through small groups.
4. Develop positive attitudes towards the learning process in general (and independent, self-directed learning in particular) and towards peers/colleagues and the society.
5. Build up effective study habits to cope with the information overload and utilize all affordable resources.
هنا الأهداف العامة لبلوك المديو .



Specific Objectives:
At the end of the course, students must be able to:
1.Explain the rationale of using PBL and the integrated, community-oriented curriculum at Qassim College of Medicine.
2.Define learning and describe the differences between adult and young learning and explain how PBL makes you become "adult learners".
3.Define problem based learning (PBL) and outline its merits.
4.Define/Explain the following terms or principles:
"Self-directed learning"
"Relevant knowledge"
"Innovative teaching and learning"
"Learning to learn"
Community-oriented Medical Education
Evidence-Based Medical Education
Integrated curriculum
The Spiral approach
5.Explain the differences between PBL and traditional learning.
6.List the steps (7 Jumps) used in the Problem based learning tutorial process.
7.Explain the importance of each of these steps.
8.Demonstrate the ability to follow the 7 jumps of Problem-Based Learning when given a problem in a small group setting.
9.Explain the role of the students in the different sessions of the PBL tutorials as well as their role in the period between the sessions.
10. Explain the role of the group leader and of the scribe.
11. Describe the importance of using the board and of using audio-visual aids during the PBL tutorial sessions.
12. Outline the behaviors that promote group dynamics and those that undermine them.
13. Describe behaviors that promote group dynamics and those that undermine them.
14. Demonstrate the ability to derive learning issues (learning objectives) from a problem scenario.
15. Define hypothesis and explain the importance of developing multiple hypotheses in trying to explain the pathophysiologic mechanisms that may have led to the manifestations of the disease in the given problem scenario.
16. Explain the importance of making a Concept Map.
17. When given a problem scenario, demonstrate the ability to make a ‘Concept Map’.
18. Define self-directed learning, explain its importance and the different ways they would become self-directed learners.
19. Explain the role of the tutor in PBL tutorial sessions, emphasizing the facilitatory role of the tutor.
20. Explain the importance of and sharing information with other members of the group.
21. Explain the importance of acquiring communication skills and demonstrate the ability to communicate with other group members and with the tutor during the PBL tutorial sessions.
22. Define the different, commonly used methods of student assessment and program evaluation.
23. Perform with reasonable accuracy a computer search using a generic browser or meta search tool for a common term or abbreviation usable in learning, e.g. learning, behavior, skill or PBL.
24. Define the optimal physician performance and state its different aspects
25. Write a brief scientific report on a given topic conforming to a certain form including introduction, goals, methods, summary and conclusions showing real, individual effort both in selection and understanding of the given theme.
26. Define a given list of biomedical terms, and describe briefly their roots, prefixes, suffixes and combining forms & etymology and their common usage.
27. Understand the role of biomedical labs.
28. Define "formative" and "summative" assessments and explain the importance of these two types of assessments in their learning.
29. List /Explain the commonly used methods of student assessment and program evaluation.



هنا الأهداف المحددة لبلوك المديو ، وكما تعرفون انكم ستقومون بتغطية هذه الأهداف من خلال المحاضرات ، السيمنارات ، PBLs ، SDLs .. إلخ .

أنت مطالب بدراسة هذه الأهداف لأنك ستسأل عليها في End of Block

لأن أهداف هذا البلوك ( قليلة ) مقارنة بالبلوكات الطويلة ، أعد بعض الشباب ملخصات لتجميع الأجابات عن هذه الاهداف ( من مختلف المصادر ) سنوافيكم بها في وقتها إن شاء الله .




COURSE TOPICS
محاضرات بلوك المديو :


1. Introduction to the block
مقدمة للبلوك وتأخونها مع أحد الدكتور المنظم للبلوك أو مساعده
2. * Strategy at Qassim College of Medicine
أستراتيجيات نظام الكلية ( أول محاضرة تأخذونها كمقدمة للبلوك - وأظن مع د . الشبيلي -
3. Searching for data on the net
محاضرات عملية لطريقة البحث في النت
4. What is expected from a medical graduate?
ما المتوقع من طالب طب متخرج ؟
5. ** Steps in Problem -Based Learning
الخطوات السبع في جلسة البي بي إل
6. Medical Terminology (General aspects)



7. Demonstration of Making a “Concept Map”
كيفية صنع خريطة سير الأحداث ( مهمة في جلسات الـبي بي إل )
8. * “Deriving learning issues from the problem”
كيف تكتب أسئلة على مشكلة بي بي إل ( مهمة في جلسات البي بي إل
9. Role of the Problem in PBL
دور المشاكل في الـبي بي إل والفرق بين المحاضرات في النظام التقليدي والـبي بي إل
10. Feedback about PBL sessions



11. Role of the students in PBL *
جلسة البي بي إل الناجحة بالإضافة إلى دور الطلاب في البي بي إل
12. Role of the Tutor in PBL
دور الدكتور القائد لجلسة الـبي بي إل
13. Role of Panel Discussion in PBL
دور الجلسة الاسبوعية المفتوحة للنقاش والمراجعة في البي بي إل
14. Role of Biomedical labs in PBL
دور اللابات في نظام الـبي بي إل
15. Role of Clinical skills in PBL
دور المهارات المهنية في البي بي إل
16. Role of Lectures in PBL
دور المحاضرات في البي بي إل
17. Learning Styles
أسأليب وأنواع التعليم
18. Characteristics of Adult Learners **
صفات وخصائص المتعلمين
19. Learning resources Utilized in PBL (General)
دور المصادر المستخدمة في الـبي بي إل
20. How to write a scientific report



21. How to utilize the Self-directed Learning periods
كيف تستفيد من وقت الـ إس دي إل ؟
22. Use of the library
كيف تستخدم المكتبة بطريقة جيدة
23. e-learning



24. The Sixth & Seventh Jumps in PBL
الخطوة السادسة والسابعة في البي بي إل
25. Communication Skills in PBL
دور المهارات المهنية المستخدمة في الـبي بي إل
26. Time management
تنظيم الوقت
27. Effective Presentation
كيف تصنع عرض فعال ؟ بالإضافة إلى مقدمة عن السيمنار
28. Student presentations



29. Assessment methods used in Qassim College of Medicine
طرق التقييم المستخدمة Formative - Somative
30. Improving study habits & performance in the exam
تطوير عادات الدراسة والاداء في الامتجان
31. Importance of feedback



32. Feedback from students regarding the Block


33. Medical Terminology: *
مطلحات طبية مهمة في مختلف العلوم
a. Histology
ما يقارب 20 مصطلح في علم الأنسجة
b. Physiology
مطلحات سهلة في علم وظائف الأعضاء
c. Anatomy
مقدمة في علم التشريح ( من المحاضرات التي تعتمد على الفهم ! )
d. Biochemistry
مصطلحات متفرقة سهلة في البايو
e. Microbiology & Immunology
مقدمة في bacterialogy , parasitology , virology , mycology , immunology
f. Pharmacology
مقدمة نظرية طويلة في الفارما ( علم الأدوية ) وأغلب المعلومات ستدرسها مفصلة في البلوكات القادمة !
g. Pathology
مقدمة طويلة لمصطلحات متفرقة في علم الأمراض






* = Very important
* هناك مذكرات توزع عليكم للفائدة فقط وأكرر للفائدة فقط :
The liverpool Model of PBL
Southern illinois University
Some introductions to PBL
Queens University ( PBL )




Summary of the scheduled activities of the block:

The block CMD 211, which is the first one in Phase II, will start with a social gathering and a welcome address by the Vice Dean, Academic Affairs. The social gathering is intended to allow students to mix freely with and get to know the faculty members, particularly the tutors who will be with them in the PBL tutorial sessions throughout the length of the block. Light refreshments will also be served to lend an informal, relaxed tone to the occasion.

The Dean of the college will then give the students a briefing on the vision and mission behind the strategy used at Qassim College of Medicine in implementing the "innovative" curriculum of Problem-based learning with horizontal and vertical integration of all disciplines in addition to the early introduction to clinical skills and community medicine.
An introduction to the general aspects of the course and its component activities will be given by the block organizer/s who will distribute the student’s copy of the block book.
The course will revolve around weekly problems through which students will learn to use the steps involved in Problem Based Learning. Each week will have one problem which will deal with common medical and health care topics. These sessions will be conducted by small groups of students (maximum 10-12). These problems should serve to make students go through the steps of PBL and gain confidence in the problem-based learning approach.

The first week: Thiswill revolve around two problems which will be utilized to make students go through the first five steps (Jumps) in PBL. There will be only two sessions for each of the problems; in the first session, the students will be facilitated by the tutor to understand theses steps and should by the end of the session have derived the ‘learning issues’ (learning objectives) based on their recognition of ‘what they do not know’. In the second session, they will come back and review what they did in the first session and refine, add to or delete/modify any of the learning issues.
Lectures on steps in problem based learning and how to make a concept map will be accompanied by open discussions about related issues with two or more faculty members. These activities will provide further insights to students into the process of PBL tutorials.

The second week: This weekwill also depend on two problems and will be devoted to mainly to the sixth and seventh jumps in PBL. The problems of this week will also have two sessions each. The second session will be dealing with ways of sharing of information between students. This will hopefully, enhance understanding of the importance of the sixth and seventh jumps. In particular, it is hoped that the important adage “most learning occurs between the first and the last session” will be clearly understood by students.
The week’s activities are also geared to make students understand the roles of students and the tutor during the PBL tutorial sessions, as well as the role of the problem, panel discussions and of lectures in PBL. It is also vital that they understand the importance of peer learning and evaluation done in the last session (the seventh jump)

There will be accompanying lectures or open discussions with faculty members regarding these and other issues like deriving learning issues from the problem, importance of communication skills in PBL, and writing scientific reports. This week will also serve to enlighten students to the different styles of learning, the characteristics of adult learners in addition to the use of different learning resources.
Assignments will be given to students to get them involved in individual reading, summarizing, presentation and report writing. They will be corrected and returned to students or observed in group sessions meant to be instructive for self directed learning. In addition, students will be guided regarding effective presentation skills topics of their choice.

The third week: This will also have a problem scenario, through which the students will continue to improve their skills in group dynamics and the steps in problem based learning. This problem will however, have the full three sessions which will be the norm for PBL sessions in all subsequent blocks in Year I, Phase II. The problem will begin on Saturday and end on tuesday, so that the fourth problem of the block can begin on wednesday and finish on Saturday of the fourth and last week.
This week should also help students learn effective time management skills and to improve their study habits and consequently, their performance in examinations. Like the first two weeks, these issues will be dealt with in lectures and open discussions. Students will also be briefed about the assessment methods used in Qassim College of Medicine. There will also be a session on the role of Clinical Skills in PBL. Students will be divided into two groups for giving presentations on the topics assigned to them in the previous week.

The fourth week: Devoted mainly to evaluation of students, it will however, have the final session of the fourth problem along with an open discussion on the importance of feedback. It is hoped that students will realize the importance of giving an honest feedback throughout their stay in the college and this open discussion is targeted to do just that.
The end of block examination will be held on the last working day of this week.

هنا عرض لأحداث الأسابيع الأربعة ، حسب الجدول الدراسي .




Sessions for Medical Terminology:
Several sessions devoted to medical terminology are also included in the block activities. There will be one lecture on the general aspects of medical terminology followed by lectures on the common medical terms used in the different basic sciences disciplines. These lectures will be spread out through the first three weeks of the block and students will be examined on these terms in the End of Block examination.



هنا يعرض اهمية محاضرات المطلحات الطبية في الإيند




Assessment



كما تعرفون أن طريقة تقييم هذا البلوك تختلف من البلوكات الأخرى لأنه لا يوجد أوسبي OSPE
هنا نظام التقييم والذي ستدرسه في محاضرة في هذا البلوك اسمها : 29. Assessment methods used in Qassim College of Medicine.


* انواع التقييم :

Formative assessment:
will be the main type of evaluation and will be in the form of continuous all-through course assessment (Verbal and written evaluation at end of the different activities). Special formats and checklists will be used for different activities.

Also, staff advisors will give feedback on groups of students affiliated to them so as to monitor their study performances, attendance and other aspects of direct impact on their learning.
Observation is all important as monitoring attitudes, ethics and some intellectual skills of students. Task assignments and the student response to them give clue to their motivation in the concerned activity. Attendance of all activities is particularly important as failure to fulfill 75% of the courses and sessions requires re-sit for the block.

1- تقييم فورماتيف ، بدون درجات .
مثال : Quiz اللي تختبر في نهاية كل جلسة بي بي إل => بدون درجات .
وغالبية مثل هذه الاختبارات تكون للفائدة ولقياس المستوى ، بالرغم من أهميتها


Summative assessment:
This will include two components:
A. Continuous Assessment : 40 marks : 30 marks for PBL sessions
10 marks for Assignments
B. End of Block Examination:
Paper I 30 marks : Short Essay Questions & Modified Essay Questions
Paper II 30 marks : Multiple Choice Questions (Single best type)

2- تقييم سوماتيف ، بالدرجات .
وكما ترون توزيع الدرجات في هذا البلوك يختلف عن غيره :
30 درجة للبي بي إل ويتطلب ذلك مجهود أكبر في البي بي إل في المشاركة والبحث والنقاش .
10 درجات لواجب في آخر البلوك ، ستطالبون به .
30 درجة للـ SEQ وكذلك MEQ ، والمقصود أسئلة متعددة تحريرية وأسئلة على مشكلات مشابهة للمشكلات التي درستها ويطلب منك ما يطلب في جلسة البي بي إل .
30 درجة للـMCQ ( مئة خيارات ) .


Both forms "formative and summative evaluation" will basically monitor learning process and outcome issues that will also continue throughout the other courses of the year.

Feed back to curriculum committees and Faculty members continuously steers the educational process and ensures prompt responses to student's needs and consequent implementation of necessary acts. For instance response to student requests, their rate of attendance, "advisor" staff to help student optimize resource & time use etc are all managed according to continuous feed back.


في نهاية كل أسبوع يعملون جلسة Feedback وهي عبارة عن جلسة مع الدكاترة يأخذون فيها آراءكم واستطلاعاتكم حول البلوك وطريقته وعن مدى اندماجكم مع النظام ، اقتراحاتكم ومتطلباتكم للتطوير .


Educational Resources & Course Activities:

The means by which the above objectives are implemented consist of the following different resources & activities:
1) Problem Based Learning tutorial sessions, where model problems are discussed and resolved by students facilitated by tutors.
2) Open discussions on related themes moderated by at least two faculty members (where students ask and experts respond).
3) Lectures (by faculty members)
4) Student presentations on topics selected by students.
5) Staff members with interest in innovative education system and with past experience in problem based learning.
6) Report writing on issues as National health topics, Common health Problems in the Kingdom and functions of the health providers etc.
7) Library and audiovisual aids (tapes, video, posters, computer files & data show material).

مصادر المعلومات في هذا البلوك ، يليه مراجع البلوك .

REFERENCES
1. Azer SA: Problem based learning: a critical review of its educational objectives and the rationale for its use. Saudi Med. J. 2001, 22(4): 299-305.
2. Barrows H.: Assessment in problem based learning, chapter 15; in Problem Based Learning applied to Medical Education, 2000. Published by Southern Illinois University School of Medicine, Springfield, USA. Revised ed., pp 98-110.
3. Barrows H.: Problem Based Learning Applied to Medical Education
4. Barrows H.: What Your Tutor May Never Tell You
5. Finucane PM, Johnson SM & Prideaux DJ: Problem-based learning: its rationale and efficacy; MJA 1998; 168: 445-448.
6. Gillian Maudsley Gillian Maudsley: Roles and responsibilities of the problem based learning tutor in the undergraduate medical curriculum BMJ 1999; 318: 657-61.
7. Kathleen M. Galotti, David W. Drebus, Rebecca L. Reimer A:Ways of Knowing as Learning Styles: Learning MAGIC.Journal of Research, April 01, 2001.
8. Nendaz MR & Tekian A: Assessment in problem based learning medical schools: a literature review. Teaching & learning in Medicine 1999, 11(4), 232-243.
9. Schmidt H: Problem-based learning: does it prepare medical students to become better doctors? MJA 1998; 168: 429-430
10. http://www.agu.edu.bh/english/colleges/medicine.htm (Arab Gulf University, at Bahrain)
11. http://www.pbli.org/ (Problem based learning Initiative from Southern Illinois)
12. http://www.unimaas.nl/pbl/ (at Maastricht University, Nederland)
13. http://www-fhs.mcmaster.ca/mhsi/problem-.htm (at Mc Master, Canada)
14. http://www.adelaide.edu.au/ltdu/leap/leapinto/pbl/index.html (An application of problem based learning).
15. http://snow.utoronto.ca/Learn2/mod3/index.html (Learning how to learn, learning styles and other links at University of Toronto).
16. http://meds.queensu.ca/medicine/pbl/pblhome.htm (Queen Medical School, Canada), students responsibilities in PBL
17. http://www.gmp.usyd.edu.au/ (Sydney University, Australia)
18. http://edweb.sdsu.edu/clrit/home.html (San Diego State University) PBL
19. http://www.edcoe.k12.ca.us/tech/pbl.html (El Dorado Office of Education)
  رقم المشاركة: (2)  
قديم(ـة) 24-08-10, 09:17 PM

صورة To be الرمزية
 
To be
جامعي مميز

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Aug 2009
مـقـر السـكـن: بريدة
المــشــاركـات:1,739 [+]
تقييم العضوية: 77
قـوة الترشيـح: To be عضوٌ سيبزغ فجره قريبًا
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

أهمية البلوك بوكليت !
قد تكون أهمية البلوك بوكليت في بعض البلوكات ثانوية أو أقل ! لأسباب ستعرفونها إن شاء الله .
لكن في هذا البلوك ( المديو ) ، لا تستغرب أن تفتح البلوك بوكليت كل يوم مرتين أو ثلاث بالإضافة إلى الجدول اليومي
لكي تسير على الخطة وتدري وش أنت تأخذ يومياً ؟ لأنك مستجد على النظام ..



هنا بدأنا اول خطوة دراسية لدراسة الطب
وأسأل الله أن يكون مشواركم حافلاً بالتفوق والمتعة .

اتمنى أتضحت لكم الصورة أكثر عن أول بلوك بالحديث البلوك بوكليت .
لا تترددوا بطرح أي تساؤل أو استفسار ، بارك الله فيكم

محبكم / محمد
  رقم المشاركة: (3)  
قديم(ـة) 24-08-10, 09:34 PM

صورة To be الرمزية
 
To be
جامعي مميز

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Aug 2009
مـقـر السـكـن: بريدة
المــشــاركـات:1,739 [+]
تقييم العضوية: 77
قـوة الترشيـح: To be عضوٌ سيبزغ فجره قريبًا
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

لمن أراد الفائدة أكثر والتعرف على الجدول الدراسي اليومي ومتابعته مع البلوك بوكليت !
الملفات المرفقة
نوع الملف: doc TT CMD 211 QASSIM STUDENTS.doc‏ (140.0 كيلوبايت, عدد مرات التحميل: 60)
  رقم المشاركة: (4)  
قديم(ـة) 25-08-10, 01:36 AM

صورة SHD الرمزية
 
SHD
L'encefalo

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Dec 2008
مـقـر السـكـن: Unaizah
المــشــاركـات:143 [+]
تقييم العضوية: 11
قـوة الترشيـح: SHD لم يرَ الأضواء حتى اللحظة
الجـــــنـــــس: أنثى
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

الله يعطيك ألف عافيه د. محمد.. شرح واضح وشامل لبلوك المديو، والله دفعتنا محظوظه بوجود شخص مثلك
حالياً ما عندي اي استفسار، بس ياليت وحده من طالبات العام تنزل جدولها عشان يتوضح لنا أكثر
  رقم المشاركة: (5)  
قديم(ـة) 25-08-10, 03:23 AM

صورة ألــق الرمزية
 
ألــق
جامعي مشارك

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Aug 2009
المــشــاركـات:73 [+]
تقييم العضوية: 10
قـوة الترشيـح: ألــق لم يرَ الأضواء حتى اللحظة
الجـــــنـــــس: أنثى
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

د . محمد

الله يعطيك العافية و يوفقك وين ما تروح


شرح رائع و واضح

لك جزيل الشكر
توقيع » ألــق

اضغط هنا لمشاهدة توقيعي

  رقم المشاركة: (6)  
قديم(ـة) 25-08-10, 05:18 AM

 
Ą7₥ầđ
عضو موقوف

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Sep 2009
المــشــاركـات:731 [+]
تقييم العضوية: 10
قـوة الترشيـح: Ą7₥ầđ لم يرَ الأضواء حتى اللحظة
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

يعطيك العافية د. محمد

شغل متعوب عليه

الله يوفقك دنيـآ وديـن ~
  رقم المشاركة: (7)  
قديم(ـة) 25-08-10, 08:45 AM

صورة To be الرمزية
 
To be
جامعي مميز

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Aug 2009
مـقـر السـكـن: بريدة
المــشــاركـات:1,739 [+]
تقييم العضوية: 77
قـوة الترشيـح: To be عضوٌ سيبزغ فجره قريبًا
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

اقتباس
المشاركة الأساسية كتبها SHD
الله يعطيك ألف عافيه د. محمد.. شرح واضح وشامل لبلوك المديو، والله دفعتنا محظوظه بوجود شخص مثلك

حالياً ما عندي اي استفسار، بس ياليت وحده من طالبات العام تنزل جدولها عشان يتوضح لنا أكثر

آمين ..

جميل لو يستاعدن البنات معنا لأني دورت الجدول في الإي ليرننق بس ما لقيته

~


اقتباس
المشاركة الأساسية كتبها ألــق
د . محمد


الله يعطيك العافية و يوفقك وين ما تروح


شرح رائع و واضح


لك جزيل الشكر


آمين وإياك ..


~

اقتباس
المشاركة الأساسية كتبها Ą7₥ầđ
يعطيك العافية د. محمد

شغل متعوب عليه

الله يوفقك دنيـآ وديـن ~


آمين ..

وينك ما لك حس يا الزميل
  رقم المشاركة: (8)  
قديم(ـة) 25-08-10, 09:26 AM

صورة DR.ABDULMALIK الرمزية
 
DR.ABDULMALIK
**ابوغسّاان**

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Jun 2010
مـقـر السـكـن: بريدة
المــشــاركـات:634 [+]
تقييم العضوية: 24
قـوة الترشيـح: DR.ABDULMALIK يسير بخطى ثابتة
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

د/محمد ....بسرااحه ماندري كيف نشكرك على كل اللي سويته لكن مااقول إلا ربي يووفقك دنيا وآآخره ويجعله في ميزان حسناااتك...
توقيع » DR.ABDULMALIK

اضغط هنا لمشاهدة توقيعي



الحمد لله كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

  رقم المشاركة: (9)  
قديم(ـة) 25-08-10, 09:43 AM

صورة To be الرمزية
 
To be
جامعي مميز

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Aug 2009
مـقـر السـكـن: بريدة
المــشــاركـات:1,739 [+]
تقييم العضوية: 77
قـوة الترشيـح: To be عضوٌ سيبزغ فجره قريبًا
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

اقتباس
المشاركة الأساسية كتبها DR.ABDULMALIK
د/محمد ....بسرااحه ماندري كيف نشكرك على كل اللي سويته لكن مااقول إلا ربي يووفقك دنيا وآآخره ويجعله في ميزان حسناااتك...


أدع لي
الله يوفقنا وإياك ..

~

معقولة يا شباب/ بنات كل شيء واضح يعني أسأل اشوف هو أنتم فاهمين
  رقم المشاركة: (10)  
قديم(ـة) 25-08-10, 06:03 PM

صورة Dr.Ali-27 الرمزية
 
Dr.Ali-27
يااآآرب توفيقك

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Oct 2009
مـقـر السـكـن: بــ عزي ــــريــــدة
المــشــاركـات:402 [+]
تقييم العضوية: 10
قـوة الترشيـح: Dr.Ali-27 لم يرَ الأضواء حتى اللحظة
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

ما شاء الله موضوع متكامل..

والله مبدع يادكتور

وانا اقول وينك مختفي

والله موضوع يستاهل الجهد..

وان شاء الله يقطع الطريق لاخواننا المستجدين ,,

وفيه بالنسبة للتقييم .. فيه الـ 30 درجه اللي للـ بي بي إل..
عشان تضمن تاخذ الـ 30 او حوله...
لازم تخلي الدكتور/ة يعرفك وتبين انك متفاعل وانك تتعلم وتخطي
لانه تقريبا بالبلوك الاول تقريبيه


اتمنى التوفيق للجميع



توقيع » Dr.Ali-27

اضغط هنا لمشاهدة توقيعي









  رقم المشاركة: (11)  
قديم(ـة) 25-08-10, 11:16 PM

صورة أبو عبد المحسن الرمزية
 
أبو عبد المحسن
ــالحمد لله تحقق الحلمــ

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Aug 2009
مـقـر السـكـن: ـــ الرياض ـــ
المــشــاركـات:984 [+]
تقييم العضوية: 10
قـوة الترشيـح: أبو عبد المحسن لم يرَ الأضواء حتى اللحظة
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

يا خي والله أنك بطل يا دكتور محمد

صراحة تعريف شافي ووافي

تسلم خيووووو على الجهد للي قاعد تبذله

صراحة والله شغل مرتب ومعلومات رائعة منك في تفصيل بلوك المديو

يعطيك العافية على المواضيع الممتازة هذي

ومشكووووووووور مرة أخرى على أعطائنا نحن المستجدين نظرة أولية على ما سوف نواجهه السنة القادمة

تحياتي لك
توقيع » أبو عبد المحسن

اضغط هنا لمشاهدة توقيعي








---/ إن لم تكن ذئبا , أكلتك الذئاب \---
  رقم المشاركة: (12)  
قديم(ـة) 26-08-10, 06:26 AM

صورة DR.ABDULMALIK الرمزية
 
DR.ABDULMALIK
**ابوغسّاان**

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Jun 2010
مـقـر السـكـن: بريدة
المــشــاركـات:634 [+]
تقييم العضوية: 24
قـوة الترشيـح: DR.ABDULMALIK يسير بخطى ثابتة
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

آآستفساار عن الجدوول .... فيه بعض المحاضرات يكون ل batch الوحده دكتورين !!


Batch A
Dr. Saleh
Dr. Mohaimeed
هل يكوون في المحاضره دكتورين وإلا كيف؟!!معلش ادري سؤاال غبي بس سرااحه مافهمت
  رقم المشاركة: (13)  
قديم(ـة) 26-08-10, 06:28 AM

 
Ą7₥ầđ
عضو موقوف

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Sep 2009
المــشــاركـات:731 [+]
تقييم العضوية: 10
قـوة الترشيـح: Ą7₥ầđ لم يرَ الأضواء حتى اللحظة
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet

8
يب
  رقم المشاركة: (14)  
قديم(ـة) 26-08-10, 07:16 AM

صورة S o الرمزية
 
S o
GOOD Bye

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 43
تم شكره 54 مرة في 14 مشاركة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Jul 2009
مـقـر السـكـن: الرس =)
المــشــاركـات:4,603 [+]
تقييم العضوية: 798
قـوة الترشيـح: S o شخصية لا تمل من مشاركاتهاS o شخصية لا تمل من مشاركاتهاS o شخصية لا تمل من مشاركاتهاS o شخصية لا تمل من مشاركاتهاS o شخصية لا تمل من مشاركاتهاS o شخصية لا تمل من مشاركاتهاS o شخصية لا تمل من مشاركاتها
الجـــــنـــــس: أنثى
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet



صباحكم \ مسائكم جنّه :icon26:

أول شيء الله يجزاك خير يا د. محمد ^^ ما قصرت كفيّت و وفيّت ,
كل دفعتنا مدينين لك بالشكر :Flower:



بالصورة كان مكتوب , عدد الساعات 3 !

عدد ساعات إيش بالضبط ! !

~

البلوك بوكليت ^^
ما ندرس منّه الا الاهداف !! ,


Medical Terminology
فيه ملفات فيها الكامات او المصطلحات ! عشان نطّلع عليها بس ,,

~

* هناك مذكرات توزع عليكم للفائدة فقط وأكرر للفائدة فقط :
The liverpool Model of PBL
Southern illinois University
Some introductions to PBL
Queens University ( PBL )

كيف ممكن استفيد منها مثلا !! ~
ولاحظ انك كاتب فوقها Very important !


~

سؤال أخر , مدة الدراسة الفعليه لـ بلوك المديو 3 أسابيع ! والرابع هو اسبوع الـ EOB ويكون الاربعاء الاختبار !!

والا !!!!


~

سوال عن الـ Assignment! غالباً يكون ايش !

اقتباس
بحث والا أسئيلة والا ... الخ



~


جدولنا يختلف عن جدولكم كثير ! !
+ احنا 40 طالبة راح نكون بقاعة واحده والا !!


~

الجدول ^^

Social Gathering & Welcomeهذا اول شيء سويتوه العام :P !!

هل هو محاضره صدّقيه والا لا ! إلي هي المحاضره الثانية بالبلوك Strategy at Qassim College of Medicine << :drunk:

~

الدوام ينتهي الساعه 2:50 !!

~

Islamic Studies= سلم ؟!

~

EOB EXAM: Wednesday; 9/11/30 (28/10/09) 8.30 am to 12.00 noon

كيف راح يكون تقسيم وقت الاختبار !!! , لاني سبق وقريت ان الاختبار يخلص الساعه 2 !!

~

ايش يعني SDL !!

~

وشكراً سلفاً :Flower:
مع اني طولت بالاسئلة :p وما انعطى وجه بيحرم دكتور محمد يقول لنا شيء من بعدي
توقيع » S o

اضغط هنا لمشاهدة توقيعي

ماتت أمي فماتت الدنيا , ماتت أمي .. فمات العالم , ماتت أمي فمات الناس. *
  رقم المشاركة: (15)  
قديم(ـة) 26-08-10, 08:30 AM

صورة thelord_999 الرمزية
 
thelord_999
عبدالمجيد

 الأوسمة و الجوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
شكراً: 6
تم شكره 113 مرة في 19 مشاركة
   
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Aug 2007
المــشــاركـات:2,386 [+]
تقييم العضوية: 648
قـوة الترشيـح: thelord_999 تحت الأضواءthelord_999 تحت الأضواءthelord_999 تحت الأضواءthelord_999 تحت الأضواءthelord_999 تحت الأضواءthelord_999 تحت الأضواء
الجـــــنـــــس: ذكر
غير متصل
رد: First Year || Medical Education Block Booklet



السلام عليكم


د. محــمد موضوع رائع بحق

و إن شاء الله يستفدون منه كل المستجدين


بس اهم شيئ لا تخافوا من البلوك

لأن ال29 هدف سيتم دراستها خلال ثلاث اسابيع ومعظم الاشياء لاتفهم الا عن طريق الممارسه وليس القرائه النظريه

وراح تأخذون اسبوع كامل للدراسه للEOB

ومن أول أسبوع راح تتكتشفون انه سهـــل


و البلوك بوكلت حاول تقرائها الآن لتأخذ فكره عن البلوك وبرضوه كل اسبوع إقرائها لتعرف الاشياء اللي غطيتها و الاشياء الباقيه


بالتوفيق للجميع

موضوع مغلق

أدوات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة
لا يمكنك إضافة مواضيع
لا يمكنك إضافة ردود
لا يمكنك إضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

رمز [IMG] متاح
رموز HTML مغلق

انتقل إلى

مواضيع مشابهة
الموضوع الكاتب الملتقى الردود آخر مشاركة
YeaR I - Medical Education M E S H 3 L كلية الـــطــب البشري 428 17-10-10 08:31 PM
Year I : Medical Education ابن عطا كلية الـــطــب البشري 623 29-10-09 10:25 PM
!Medical Education Block (MEDU), 1st.year Doctor of minds كلية الـــطــب البشري 348 06-11-08 12:26 AM
Medical education block .. أخصائي تغيير كلية الـــطــب البشري 18 02-10-07 04:55 PM


الساعة الآن +3: 11:22 PM.